القائمة الرئيسية

الصفحات

 اقوى 5 العاب لبلايستيشن 5

بينتظر كتير من اللاعبين والجيمرز حوالين العالم صدور اجهزة الجيل الخامس من بلايستشن PS5 اللى هيتم صدورها فى نوفمبر 2020 وطبعا مع صدور اى كونسول او بلاتفورم من جيل جديد بينزل معاه حصريات العاب بتميزه عن اى كونسول تانى وطبعا بلايستيشن PS5 نازل  بالعاب قوية وحصرية خاصة به.

نشوف اقوى 5 العاب لبلايستيشن PS5 :

1- لعبة Spider Man Miles morales



تعتبر اضافة او توسعة للعبة سبايدر مان لكنها مستقلة تماما عن اللعبة وهتلعب بشخصية مايلزاللى واضح من الاعلان انه عنده قوة وملابس مختلفة تماما عن لعبة سبايدر مان اللى لعبناها قبل كدا وطبعا انت فى عالم مفتوح تقدر تلف فيه براحتك واللعبة بتصدر مع انطلاق بلايستيشن PS5 فى شهر نوفمبر.تقدر تشوف الاعلان من هنا.

2- لعبة Resident Evil Village 



تم الاعلان عنها واللعبة من منظور الشخص الاول وبتكون احداثها بعدة عدة سنوات من لعبة Resident Evil 7 مع نفس بطل الجزء السابع ايثان لكن فجأة يظهر كريس وتبدأ قصة جديدة اللعبة فيها مساحة كبيرة للأستكشاف واعداء جديدة على السلسلة مثل السحرة والمستئذبين واللعبة بتصدر فى 2021 على PS4 ,X Box 1 وكمان على PS5 برسومات وجرافيك واقل معدل Loading.

3- لعبة Horizon Forbidden west 



دى لعبة من اكتر الالعاب الحماسية ومغرامرات وعالم المفتوح والمحببة لدى الكثير من الجيمرز وهذا الجزء بندور احداثه فى امريكا مع الات جديدة وبيئات تحت الماء مع اماكن قابلة للااستكشاف كتيرة واقوى كان ما يميزاللعبة قوة الرسومات والجرافيك الظاهر على بلايستتيشن PS4 ومن العرض بيكون قوة الرسومات والجرافيك فيها اعلى فى بلايستشن PS5 وفيها تفاصيل وعالم اكتر علشان تستكشفه واللعبة هتصدر حصريا على بلايستشن PS5 لكن ما تحددت موعد الاصدار.وهى لازم تبقا من اقوى 5 العاب لبلايستيشن PS5 .

4- لعبة demons souls  



تم الكشف عن Remake للعبة demons souls  التى صدرت فى بلايستيشن 3 برسومات وجرافيك اعلى ونظام اللعبة زى Dark source المعتادة وبتصدر اللعبة فى 2021 وحصريا على بلايستيشن PS5 .

5-لعبة Project Athena



تم الكشف عن حصرية لبلايستشن PS5 وهى لعبة project athena  من تطوير شركة اسكوير انكس اللعبة بتصدر فى 2021 اللعبة لم يتم الكشف عن اشياء كثيرة فيها غير ان اللعبة خيالية عبارة فى عالم ضخم مع وحوش اسطورية وتنانين وبتتحكم فى شخصية بتملك قدرات خارقة.

وكدا يبقا كشفنا عن اهم و اقوى 5 العاب لبلايستيشن PS5 . 

هل اعجبك الموضوع :

تعليقات

التنقل السريع